Kovi - a filmrendező
Beszélgetés Kovács 'Kovi' Istvánnal
Egy Kismalacban megjelent anyagot mutatok most nektek. A lapunk számára Kovival a Huszti Zoli készítette az interjút. Van vagy 10 éve, hogy megjelent, de De olyan mintha ma készült volna. Remélem, hogy a cikkhez mellékelt fotók eljutnak azokhoz akiket ábrázolnak és ha lementik, kedves emlék lesz. Emiatt kérek minél több embert, hogy ossza meg, hogy el jussanak a fotók minél több emberhez, hogy lementhessék.
Számomra nincs más, mint átadjam a szót Huszti Zoltánnak:
Az Erotika Kiállítás esemény és hang kavalkádjában húzódtunk félre egy kis beszélgetésre. Egy kis összegzésre kértem a hazai pornófilm rendezők legnevesebbjét.
-Az utóbbi egy évben mi jelentette számodra a sikert?
-Tagadhatatlan, hogy a Porn Wars c. film. Az az egész project egy nagyon komoly feladat volt, egy nagyon nagy kihívás, mert ilyen filmet ebben a műfajban még senki nem csinált. Meg volt tűzdelve speciális effektekkel, mivel egy science fiction-ről van szó, aminek egy bizonyos filmhez még hasonlítania is kellett, és egy nem is alacsonyra tett mércét is át kellett ugrania, És azt hiszem, ez sikerült, mivel eddig már hat komoly nemzetközi díjat kapott.-Melyek ezek?
-Két díjat kapott az AVN fesztiválon, amit a szakma a pornó Oscar díjaként tart számon, kapott díjat Brüsszelben, és ennek a filmnek kapcsán én lettem a legjobb európai rendező, kapott egy díjat Rigában, egyet pedig Svájcban.
-A te sikered mennyire adódik át a szereplőidnek is?-Azok a modellek, akik közel állnak hozzám, közel állnak a céghez, ők természetesen osztoznak a sikerben, mert nélkülük és a stáb nélkül sem lehetne ezeket az eredményeket elérni. Ez tehát közös siker, mert ez csapatmunka.
-Kell-e még törődnöd azzal, hogy magad keress és fedezz fel új szereplőket, vagy ők jönnek hozzád most is folyamatosan?
-Nem lehet ezt a folyamatot automatizálni. Szerencsére mindig vannak új jelentkezők, de az kevés a befutáshoz. A sztárt meg kell csinálni, ki kell nevelni, meg kell tanítani bizonyos dolgokra. Ez egy kétoldalú munka, nem vagyok elég én, a másik kitartó akarata is kell hozzá.
-Mennyi idő egy ilyen felfuttatás?
-Ez mindig az alanytól függ. Amikor Michelle Wild-dal megállapodtam, hogy komolyan együtt fogunk dolgozni, ezt hónapokig tartó beszélgetések előzték meg. Fontos tudnom, hogy az illető, mit szeretne elérni, és mit vár el cserébe?
-Ezt ennyire át szoktad beszélni?
-Ha valakivel komolyan szeretnék foglalkozni, akkor ez mindenképpen szükséges. Én minden új jelentkezőtől meg szoktam kérdezni, hogy miért akar filmezni, mit tud nyújtani a közönségnek és nekem, és mit vár el érte. Ha valaki ezt komolyan gondolja, akkor ennek tudatában kell lennie.
-Milyen hosszú távra tudsz te valakinek bármit is ígérni?
-Megpróbálok nem ígérni, hanem a távlatokat elmondani. Elmondom azokat a lehetőségeket, amiket elérhet, ha komolyan gondolja, és meg is érje neki. És még egyszer hangsúlyoznom kell, hogy itt kettőn áll a vásár. A legkomolyabb gond, ami elő szokott állni, hogy elkezdek valakivel komolyan foglalkozni, megpróbálom bevinni a köztudatba, hogy ismertté váljon, majd az illető hölgy azt mondja, hogy megismerkedett egy sráccal és abbahagyja, mert szerelmes és a fiúja nem akarja, hogy ezzel foglalkozzon. Kárba veszett a munka, a befektetett idő és energia. De tenni ellene nem lehet semmit, hiszen a lányt nem lehet kényszeríteni, hogy az akarata ellen csinálja. Az más kérdés, hogy a lányok közül többen is visszatérnek később, amikor összevesznek a barátjukkal.
-Vissza szoktad őket fogadni?
-Persze, miért ne, de attól függ, hogy hogyan váltunk el.
-Milyen érzés, amikor valaki itt hagy? Az ilyen „cserbenhagyásos” esetek kivédésére nem szoktál-e szerződéseket kötni?
-Az érzés ilyenkor hasonló, mint amikor a gyerek elköltözik a szüleitől. Tudjuk, hogy ez előbb-utóbb bekövetkezik, és reméli az ember, hogy ez minél később lesz, de mit lehet tenni? Nem köthetem meg a lányok kezét. Nekem egyedül Michelle Wild-dal volt írásos szerződésem, de vele is csak azért, mert a külföldi cég ragaszkodott hozzá. Maya-val, Sandra Ironnal, Nikki Riderrel, Victoria Swingerrel, Mia Diamonddal csak szóbeli megállapodásom volt, van. Megbeszéljük a részleteket, aztán megkérdezem, hogy leírjuk-e, és aztán abban maradunk, hogy minek, hiszen megállapodtunk. Niki Belucci volt talán az egyedüli, aki annak ellenére, hogy mindent átbeszéltünk, elég hamar elment, mert kitalálta, hogy DJ akar lenni.
-Amikor befutott művészeid abbahagyják, és végleg búcsút intenek, akkor a későbbiekben hogyan alakul a kapcsolatotok?
-Ezt az SMS-t például most küldtem a beszélgetésünk előtt Maya-nak: Szia Méhecske! Mikor jössz ki? Egyébként a héten kétszer beszéltem vele. Michelle Wilddal kicsit régebben. Sandra Ironnal is jó a kapcsolatom. Tudom, hogy van két gyereke. Nyílván nem olyan szorosak most már a szálak, mintha együtt dolgoznánk minden nap, de bármikor felhívhatjuk egymást.
-Az elmúlt hónapokban volt egy bulvár történet, amikoris egy lány úgy akart ismerté válni, és a pornó iparba bekerülni, hogy azt hazudta: lefeküdt Gáspár Győzővel. Te mit gondolsz az ilyen esetekről?
-A szemébe megmondtam, hogy inkorrekt dolog volt és elítélem. Én nem fogok vele forgatni.
-Térjünk vissza a szorosabban vett szakmához! Hol vagy jobban ismert és elismert itthon vagy külföldön?
-Magyarországon jobban ismernek, de pl. Prágában beültünk egy taxiba és a cseh taxis megismert. Barcelonában megállítottak az emberek az utcán, és gratuláltak, Las Vegasban a kiállításon is felismertek, sőt egy fotós hozott egy emlékplakettet, amit egy olasz „Porn Wars” rajongó küldött, amit ő csináltatott, mert szerinte ez a legjobb film a világon. Németországban a szállodaportás is tudta, ki vagyok. De kétségtelen, hogy itthon többen felismernek, mert ez egy kis ország.
-A filmeket, amiket készítesz, azok produceri szempontból hogyan néznek ki?
-Régebben is voltak olyan filmjeim, amiknek magam voltam a producere, de kényelmesebb pénzügyi helyzet megrendelésre dolgozni. Amikor azt mondják, hogy itt van ennyi pénz, és ebből készíts egy jó filmet, és szabad kezet kapok.
-Mennyire?
-A témát egyeztetjük, esetenként elküldöm a forgatókönyvet, de azt sem igénylik mindig.
-Az internet mennyire teszi tönkre a pornófilmipart, pl. a home videóival?
-Az internet nemcsak a pornó műfajának árt és nem csak Magyarországon, mert ez egy nemzetközi tendencia, hanem pl. a zeneiparnak is, vagy a hagyományos filmek piacának is a kalóz kópiák megjelenésével. Az a baj, hogy miután megjelent a DVD, mi egy tökéletes digitális kópiát adunk ki a kezünkből, aminek a minősége a másolással sem romlik. De talán valami pozitív elmozdulás is van. Én vagyok a goldengate.hu főszerkesztője, ezért tudom, hogy kőkeményen megy a feltöltés, de a letöltés is. Ez azt jelenti, hogy amennyi veszteség van a DVD piacon, azt lassan kiegyenlíti az internetes térítés ellenébeni letöltés.
-Régebben a Private Gold volt itthon a háztartások nagy részében fogható kábel TV-s pornó csatorna. Most a Hustler TV lett. Ez mennyire befolyásolta az ismertségedet, hiszen így régebben rengeteg filmedet láthattuk?
-A Private csatornán keresztül nagyon ismertté és elismertté váltam. Ezekhez a filmekhez mindig készült werk film, vagyis egy olyan film, ami a forgatást mutatta be. Ott látszik a stáb, a beállítások, az előkészítések, és ezzel az arcom is ismertté vált. Arról nem is beszélve, hogy az új filmjeim után mindig mondták, hogy látták a TV-ben.
-Nem érdemes ilyenkor neked is máshova szerződni?
-Egyszer tárgyaltam a Hustlerrel Amerikában, de azt mondták, hogy amíg a Private-nél vagyok, addig nem lehetek a Hustlernél is. Senki nem szereti, ha egy rendező a konkurens cégnek is forgat. Döntöttem és maradtam. Nagyon sokat köszönhetek nekik, sokat forgattam nekik, most is előkészületben van egy munkám, és a saját fészkébe nem illik az embernek belepiszkítania.
-Hány filmet forgatsz egy évben?
-Nem tudom. Sok függ az alkalomtól, a pénztől, a forgatókönyvtől, a megrendeléstől, az igényektől. Nagy filmet „csak” hatot-nyolcat egy évben, mert azoknak komoly az előkészítő munkája is. A Porn Wars-t amíg forgattuk, ami három részes volt és másfél évig tartott az elkészítése, az alatt egyáltalán nem készítettem mást. Se idegi, se szellemi, se fizikai kapacitásom nem volt másra. Az nagy összpontosítást megkövetelt tőlem és a stábtól is.
-Itt vagyunk a tizenkettedik Erotika Kiállításon. Mennyire változott évek alatt az emberek hozzáállása ehhez a témához?
-Az első néhány alkalommal még nagyságrenddel kevesebb ember jött ki. Aztán kezdett felfutni a látogatottság, és most megállt egy szinten. Ami a nagy változás, hogy egyre több nő jön, és egyre több modell vállal munkát itt kint. Nézz körül, mennyi félmeztelen lány járkál testfestve a közönség között. És mennyi attrakció van a standokon is. A műfaj elfogadása azt is magával hozta, hogy nem érzik a lányok cikinek ebben a műfajban részt venni, dolgozni benne, vagy érdeklődőként kilátogatni. Maximum találkozik egy ismerősével, és egymás arcába nézve nevetnek, hogy te is itt vagy? Miért, te nem itt vagy? (T.H.Z. )
Nem állom meg, hogy ide ne szúrjam be azt az ide illő dalt, amit én valamikor nagyon szerettem, de Magyarországon be volt tiltva. De mire való volt a Szabad Európa Rádió?
Jöjjön hát Jane Birkin és Serge Gainsbourg közös dala a 'Je T'aime'