2017. okt 14.

Hobo Blues Band, Mini, Faludy György és a Coda - Tabán, Budapest

írta: szucsalfi
Hobo Blues Band, Mini, Faludy György és a Coda - Tabán, Budapest

Ismét egy nagynevű zenei legendát mutatok be nektek. Hobót és a Hobó Blues Band-et. De mielőtt folytatnám, egy kis bevezetőt kell írnom.1978 nyarán, mint a PIK (Csepeli Papírgyár Klubja) klubvezetője, meghívtam a P. Mobilt valamilyen párt és KISZ ünnepre koncertet adni. A nagy tanácsteremben játszottak és óriási telt házas buli volt és frenetikus sikert arattak. A rendezvény a KISZ-nek és a PÁRTNAK is nagyon tetszett. A buli végén gratuláltak is. Ahogy lement a koncert és a Lóri kipihente magát, leültünk beszélgetni. Ő nem tudta, hogy én nagy P. Mobil rajongó voltam és tulajdonképp azért vágtam bele a klubvezetésbe, hogy őket oda csábítsam. Az előzetes találkozásunkat a Hajnal Gabi szervezte meg. Mondtam a Lórinak, hogy itt mellettünk van az ifjúsági klubunk is, amit én vezetek és ha van hozzá kedve, nézze meg és találjunk ki valami közös dolgot. A klub vezetősége is (Kálay Éva, Kenyeres Feri, Pataky Tibor, Márk Feri) örülne neki. Megnézte és így indítottuk el Lóránttal a PIK-ben a 2 hetente zajló Mobil klubot. A szokásos sztenderd programot találtuk ki, beszélgetés a rajongókkal és vendégek meghívása, meg gépi zene, De a Lóri mondta, hogy van egy nagyon jó fej barátja és vele csinálná a klubot. Ez volt a Földes Laci (a Hobó). Ősztől tavaszig ment a klub. Aztán a Papírgyár strandján folytattuk. De közben felgyorsultak a dolgok, mert rájöttünk, hogy klubnapokon tud ott zenekar is játszani, hisz volt színpad és saját motyó is. Mondta a Lóri, hogy te Frédi, van nekem egy nagyon baráti zenekar. Jók, szeretem őket és olcsók, úgy hívják, hogy Ikarus. Hadd legyenek itt és hadd játszanak két hetente, legalább nem gépi zene megy végig. Méla szemekkel ránéztem Lórántra és enyhét biccentettem, ám legyen. És elkezdett az Ikarus a klubban játszani. A Hobó a korábbi időkben sok bandával haknizott, legtöbbet a P. Mobillal és nagyon jól jött neki az Ikarus mert saját zenekarra vágyott. Az, hogy a P. Mobillal folyamatosan felléphetett, nagy lehetőség volt, de jogosan nem elégítette ki. Az Ikarusszal elkezdtek együtt próbálni és a PIK-ben a klubnapokon már ezzel a zenekarral lépett fel. Egyszer csak a Hobo úgy gondolta, hogy mi lenne ha a bandának nem Ikarus lenne a neve, hanem....

   És innen már tudjátok a folytatást. Legenda született. Próbahely kellett volna a Hobónak, de a PIK-et már oda adtam a P. Mobilnak próbálni. A Lóránt a büfét is megkapta, az lett átalakítva nekik raktárnak. A PIK-ben akkor próbálhattak amikor csak akartak. Adtam nekik a raktárhoz kulcsot, a PIK kulcsát meg mindig a portától kapták meg. Viszont Lóránttal egyeztettem hogy jelezze ha nem próbálnak, és ha volt üres idő, akkor Hobóék próbálhattak.

   És még mindig nincs vége, van még egy meglepetés. A P. Mobil klub indulásától kezdve a Lóri egy másik ismert személyiséget is beprotezsált, akit ma már a legjobb hangú blues énekesnek tartanak. Igen, a Deák B. Gyuláról van szó, ő is rendszeres vendég volt és, és... mint látjátok, meg is volt az induló HBB teljes magja. Mivel nem tudtak folyamatosan nálam próbálni, a Nagy Ákos (az a fránya ember) elcsábította őket a Rideg Sándor Művelődési- és Ifjúsági házba. (Ákos másik nagy ásza a Prognózis volt, ők is a Ridegben próbáltak). Akkor ő a Ridegben népművelő volt. A Pecsa karrierje később indult. A kapcsolatunk kitűnő volt, szinte baráti. Szóval a Hobó átment oda és ott próbáltak, majd a próbáért cserébe rendszeresen fel is léptek.

   Minden rock sajtó, lexikonok, wikipédiák össze vissza írják, hogy a HBB itt alakult meg, meg ott alakult meg, meg amott. Előkelőbb, nem szégyellni való helyeket faragnak az alakulásra, ám a valóság ténye elég szomorú, egy külvárosi proli klubban alakultak és indultak el.

   No jól esett a Hobó BB indulásáról egy kicsit emlékezni. És most a részletesebb bemutatásnak kéne jönnie, de igaziból őket mindenki ismeri, még jobban is mint én. Akkor meg mit küszködjek, de egy mondatban azért értékelem őket: a magyar rock- és blues zenében csodákat műveltek. És sikereik megérdemeltek.

   A posztolt fotókon az egyik tabáni koncertjük látható. Nem akármilyen buli volt az. 20 000-en, meg én néztük tombolva végig. Azt hiszem a Rudán Joe zenekara a Coda kezdett, majd a Mini következett és jött a HOBO BLUES BAND. És a HBB-nek, de inkább a Hobónak volt egy meglepetés vendége. Nem akárki, igen híres ember, a költő óriás, FALUDY GYÖRGY. Hobó, a tiszteletére megzenésítette a 'Ballada a parlamenthez' című Faludy fordítást (azt hiszem Villon vers) és óriási sikerrel adta elő. Faludy pedig a kúltúrált közönséget látva felolvasott két verset és a közönség őt is nagy szeretettel fogadta. Én is széttapsoltam a tenyeremet. 

 

A vers gyönyörű, itt olvashatjátok

BALLADA A PARLAMENTHEZ

Most, hogy a bitó árnyékában állok,
a parlament eszéhez apellálok.
Mert jogában áll minden féregnek, dögnek
védekezni, ha életére törnek,
a kutya vonít, a kígyó sziszeg,
a farkas üvölt, s ebben a hideg,
tetves ketrecben, ahová bezártak:
csak én, csak én fogjam be a pofámat?

Persze: nem nékem állna a deres,
ha úr lehetnék vagy gazdag nemes,
de mivelhogy szegény bitang vagyok,
a vallatásnál csak pofont kapok,
s most, hogy még hozzá kínpadra ítéltek,
ha hegyes szögekkel húsomba tépnek,
ha olajba főznek, ha négy rétre vágnak:
most is, most is fogjam be a pofámat?

Nem - a fejemben még több szalma lenne,
mint amennyi szalma nőtt már eddig benne,
ha most a parlament elé nem állnék,
a végső leheletig nem protestálnék,
hogy ártatlan vagyok, s ha siralomházba zárnak
s a bitó alatt a martalócok várnak,
míg a szuronyok merev négyszögben állnak,
hát még akkor is fogjam be a pofámat?


BÚCSÚ

Nem: látjátok, nem hiába firkálok,
mert ha ezt a verset ki nem gondolom,
fölöttem folyna már régen az árok,
s csalán nőtt volna már a gyomromon.
Ezért, ha a zsaruk a nyakadra hágnak,
az urak előtt ne fogd be a pofádat.

 

Fogok még a HBB - ről írni mert nagyon sok fotóm van róluk. Azt is tudom, hogy a leírtak miatt hazugsággal fognak néhányan vádolni, és valószínű, hogy ez kisebb botrányt okoz, de ez nem baj, miért ne lehetnék én a magyar Grimm, a nagy mesemondó - az én mesém így szólt!!!. No, de egyszer mindent be kell fejezni, mert a blog tárhelye nem szereti a hosszú ódákat meg különben is, aki az én  mesém nem hiszi, az járjon utána és még azt is hozzá teném, hogy itt a vége, fuss el véle.
Ui.: Ha netán a Rudán Joe akkori zenekarának nem Coda a neve, jelezzétek, mert tudom javítani

foto6679-9.jpg

foto6686-6.jpg

foto6693-3.jpg

foto6694-4.jpg

foto6700-0.jpg

foto6713-3-3.jpg

Szólj hozzá

Tabán Hobo Blues Band Török Ádám Hobó Póka Egon Faludy György rock fesztivál Rudán Joe MIni PIK Papírgyári Klub